Koncepcja,misja,wizja

    

                                                 WSTĘP

Koncepcja pracy przedszkola opiera się na tworzeniu warunków do wszechstronnego rozwoju dziecka na miarę jego możliwości i potrzeb. Warunków do zabawy i nauki, oraz dostarczaniu bodźców do poznawania świata przez własne doświadczenie pozwalające na rozwijanie zainteresowań i talentów dzieci. Dzięki bogatemu doświadczeniu i wiedzy nauczycieli wzajemnej, życzliwej współpracy z rodzicami i środowiskiem sprawimy , że nasi absolwenci odniosą życiowy sukces.

Zawarte w naszej koncepcji treści wychowania stanowią spójny system wybranych fundamentalnych wartości, które zostały ujęte w określone zasady wraz z ustalonymi przez nas normami postępowania dla dziecka i dorosłego. Nam, społeczności wychowującej przedszkolaków oraz rodzicom, wydają się one ważne i potrzebne w procesie wychowania naszych dzieci.

Koncepcja jest dokumentem wskazującym kierunki i formy działania, natomiast w jaki sposób będą one i są realizowane stanowią regulaminy, procedury oraz harmonogramy działań. Koncepcja jest też dokumentem elastycznym – podlega modyfikacji i modernizacji, gdyż wciąż poszukujemy coraz lepszych i efektywniejszych rozwiązań.

Koncepcja naszej pracy uwzględnia cztery płaszczyzny odniesienia:

  • Dzieci

  • Rodzice

  • Nauczyciele

  • Środowisko i społeczność lokalna

Najważniejszym podmiotem są dzieci. To im podporządkowane są cele, zadania i priorytety naszej działalności.

 CELE KONCEPCJI PRZEDSZKOLA

  1. Diagnozowanie umiejętności i wiadomości dzieci, dbałość o ich wszechstronny rozwój

  2. Rozwijanie u wychowanków takich cech charakteru, jak: dobroć, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania

  3. Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym:

  4. Wspomaganie rodziców w wychowaniu dziecka

  5. Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji

  6. Doskonalenie procesów wspomagania i edukacji dzieci, w tym poszerzenie nowatorstwa pedagogicznego w przedszkolu.

  7. Opracowanie i wdrożenie systemu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

  8. Promowanie działalności przedszkola w środowisku lokalnym

     

PRZEDSZKOLE

PRIORYTETY

DZIAŁANIA

EFEKTY

 

BEZPIECZEŃSTWO

I

OPIEKA

 

 

  • Dokształcanie kadry

  • Tworzenie bezpiecznych warunków

  • Profilaktyka

(zdrowie, higiena, bezpieczeństwo, ekologia, kształtowanie własnej tożsamości)

  • Tworzenie i respektowanie procedur

 

  • Wykwalifikowana kadra

  • Bezpieczne przedszkole

  • Podnoszenie atrakcyjności posiłków

  • Odpowiedzialność za własne postępowanie

  • Podniesienie świadomości dzieci z zakresu ochrony przyrody

  • Zdrowie psychiczne

  • Umiejętności panowania nad swoimi emocjami

 

EDUKACJA

I

WYCHOWANIE

 

 

 

 

  • Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego

  • Tworzenie i realizacja programów dydaktycznych, własnych, wychowawczego, profilaktyki, projektów edukacyjnych

 

  • Zapewnienie bogatej oferty zajęć dodatkowych

  • Korzystanie z zasobów kulturowych

 

  • Kino

  • Teatr

  • Wycieczki

  • Wystawy

  • Spotkania z ciekawymi ludźmi

  • Stosowanie różnorodnych metod pracy

  • Tworzenie i respektowanie kodeksów grup

  • Badanie losów absolwentów

  • Wychowanie do tolerancji i szacunku do drugiego człowieka

  • Przeciwdziałanie dyskryminacji i wykluczeniu

  • Indywidualizacja pracy z dzieckiem

  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

  • Kształtowanie tożsamości narodowej

-Moje miasto-moja Ojczyzna

 

  • Wiadomości i umiejętności

  • Wielokierunkowy rozwój dziecka

 

 

  • Spełnienie oczekiwań dzieci

i rodziców

  • Rozwój zainteresowań ( inteligencji wielorakich)

  • Współpraca z różnymi podmiotami

  • Aktywność dzieci

  • Respektowanie norm społecznych

  • Modyfikacja działań i podniesienie jakości pracy

  • Właściwe postawy wobec wszystkich ludzi

  • Rozwój kompetencji i umiejętności dzieci

  • Wyrównanie deficytów

  • Świadomość tożsamości narodowej

 

 

 

 

 

PARTNERSTWO

 

 

 

  • Pozyskiwanie podmiotów

wspierających placówkę w jej działaniach

 

 

  • Pozyskiwanie środków na rozwój placówki

 

  • Współpraca z rodzicami

  • Współpraca z instytucjami:

  • Urząd Miasta i Gminy w Rykach

  • Starostwo Powiatowe w Rykach

  • Samorządowa Administracja Szkół i Przedszkoli w Rykach

  • Placówki Oświatowe

  • Ośrodek Kultury w Rykach, w Dęblinie

  • Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Rykach

  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Rykach

  • Komenda Powiatowa w Rykach

  • Ochotnicza Straż Pożarna w Rykach

  • Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna w Rykach

  • Biblioteki

  • Lokalne zakłady pracy

  • Lokalne media

 

DOSKONALENIE

 

  • Doskonalenie kadry;

-kursy

-warsztaty

-konferencje

-seminaria

  • Konsultacje ze specjalistami

  • Prowadzenie zajęć otwartych/ koleżeńskich dla nauczycieli / rodziców

  • Wzbogacanie zbiorów bibliotecznych i bazy dydaktycznej

  • Ewaluacja

  • Wzrost kompetencji i umiejętności kadry

  • Podniesienie jakości pracy przedszkola

  • Współpraca na rzecz rozwoju dzieci

  • Wymiana doświadczeń

  • Monitoring osiągnięć dzieci

  • Wzrost atrakcyjności zajęć, poszerzenie wiedzy, samokształcenie

 

 

PROMOCJA

Działania na rzecz przedszkola i środowiska lokalnego:

-festyny

-akcje

-konkursy

-przeglądy

-kiermasze

-publikacje

-prowadzenie strony internetowej

 

 

 

  • Placówka jest znana w środowisku

  • Środowisko zna ofertę przedszkola i współpracuje na rzecz jej rozwoju

  • Osiągnięcia placówki są znane w środowisku

 

 

ZARZĄDZANIE

 

  • Utworzenie i przestrzeganie kodeksuetyki pracy

  • Funkcjonowanie nauczycielskich zespołów

zadaniowych

  • Tworzenie warunków sprzyjających podnoszeniu jakości pracy

  • Wypracowanie regulaminów

  • Przestrzeganie prawa

  • Przyjazna atmosfera

  • Praca zespołowa nauczycieli, wspólne rozwiązywanie problemów

  • Motywacja do podejmowania działań, wzrost kompetencji

  • Kontrola zarządcza

 

MODEL

ABSOLWENTA

 

 

  • Praca wychowawczo- dydaktyczna

  • Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego

  • Respektowanie norm społecznych

 

 

 

WYCHOWANEK:

  • Zna zasady i normy społeczne i je respektuje

  • Wyznaje takie wartości jak dobro, piękno, prawda

  • Jest ciekawy świata

  • Dąży do samorozwoju i pogłębiania wiedzy

  • Rozwija swoje zainteresowania i zdolności

  • Zgodnie współdziała z rówieśnikami, prezentuje właściwe postawy i zachowania

  • Jest samodzielny

  • Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do podjęcia nauki w szkole( gotowość szkolną)

 

MONITOROWANIE OSIĄGNIĘĆ

DZIECI

 

 

  • Badanie losów absolwentów

  • Udział dzieci w konkursach, akcjach, uroczystościach

  • Spotkania z absolwentami

w przedszkolu

  • Gromadzenie prac dzieci, wystawy

 

 

 

 

  • Modyfikacja działań i podniesienie jakości pracy przedszkola

  • Współpraca na rzecz rozwoju dzieci

 

 

DIAGNOZA OSIĄGNIĘĆ DZIECI

 

  • Przeprowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu poznania możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci;

  • Analiza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;

  • Przekazywanie rodzicom informacji na temat poziomu kompetencji dziecka po ocenie gotowości szkolnej

  • Semestralna ocena realizacji założonych celów i zadań

  • Bieżące wspieranie rozwoju dzieci poprzez prace indywidualną

 

  • Wiedza o poziomie rozwoju dziecka

 

  • Wiedza nt stopnia przygotowania dziecka do szkoły

 

  • Wnioski do dalszej pracy, modyfikacja działań

  • Wyrównanie deficytów rozwojowych, poprawa funkcjonowania dziecka w przedszkolu

 

SYSTEM WZMOCNIEŃ

I KAR

 

 

 

 

Stosowanie wzmocnień pozytywnych:

  • Pochwała indywidualna

  • Pochwała przed grupą

  • Emblematy( wzorowy przedszkolak)

  • Powierzenie funkcji( np. asystenta nauczyciela, dyżurnego itp.)

 

 

Eliminowanie zachowań niepożądanych:

  • Brak nagrody

  • Upomnienie słowne

  • Czasowe odebranie przydzielonej funkcji

  • Odsunięcie od zabawy

  • Poinformowanie rodziców o niewłaściwym zachowaniu dziecka

 

 

  • Właściwe postawy i zachowania

  • Odpowiedzialność za własne zachowanie i powierzone zadania

 

 

 

 

 

 

  • Pozytywne zmiany w zachowaniu dziecka

 

 

WSPÓŁPRACA

Z

RODZINĄ

  • Organizowanie dla rodziców prelekcji, spotkań ze specjalistami, warsztatów.

  • Podejmowanie przez rodziców działań na rzecz przedszkola

  • Organizowanie spotkań

i uroczystości z udziałem rodziców

  • Prowadzenie zebrań grupowych, indywidualnych konsultacji dla rodziców

 

  • Zacieśnienie więzi przedszkole-dom

  • Podniesienie efektywności oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych